BATIK

Muzyka tria BATIK stoi na skrzyżowaniu kultur. Burkińczyk śpiewający i grający na korze, Polak grający na indyjskiej tabli i Francuz – kontrabasista jazzowy – trzy osobowości, których łączy miłość do muzyki i brzmienia swoich instrument w. Ich muzyka oparta jest na starożytnym repertuarze tradycyjnych afrykańskich pieśni. Każdy muzyk dodaje własne doświadczenie muzyczne, aby stworzyć niepowtarzalne akustyczne brzmienie. Grają piosenki o przodkach afrykańskich królów, życiu codziennym i miłości. Ich występy są pełne radości i pozytywnej energii.

Noumassan Dembel (kora & śpiew)

Muzyk, multi-instrumentalista, grający tradycyjną muzykę mandingue pochodzącą z regionu Afryki Zachodniej. Urodził się w 1994 roku w z Burkina Faso, obecnie mieszka w Warszawie.

Instrumentem przewodnim artysty jest kora, rodzaj afrykańskiej harfy, będącej nieodłącznym atrybutem muzyki mandingue. Gra on również na n’goni i balafonie. Wywodzi się on z grupy griot, oznaczającej sługę, ale również poetę-śpiewaka. Griot jest osobą odpowiedzialną za przekazywanie tradycji ustnej, poezji oraz muzyki, jest się nim z pokolenia na pokolenie. Od dziecka była mu przekazywana umiejętność grania na różnych instrumentach. Noumassan wspomina, że już w wieku 3 lat zaczął stawiać swoje pierwsze muzyczne kroki.

Artysta regularnie współpracuje z zespołem Moribaya, z kt rym bierze udział w licznych festiwalach takich jak Przenikanie czy Wibracje. Miał również okazję współpracować z Pawłem Steczkowskim oraz z Marią Pomianowską przy projektach: Chopin na 5 kontynentach oraz Moniuszko z 1000 i jednej nocy.

Muzyk, jest również autorem-kompozytorem. Komponuje utwory głownie w swoim ojczystym języku – bambara, które opowiadają o miłości, mądrości i przeznaczeniu. Jego inspiracją w dużej mierze jest jego kultura i obserwacja życia, czerpie on z nich motywy do swoich pieśni. Swoją twrczością Noumassan pragnie wnieść światło i radość do życia swojego i jego odbiorcw. Doświadczenia nauczyły go, że muzyka potrafi dostarczyć pozytywnych wibracji, które podnoszą na duchu. Aby odcisnąć na uczestnikach „muzycznych uniesień” jak największą ilość pozytywnych wrażeń wciąga ich w akcję swoich opowieści i bezpośrednich kreacji.

Sebastien Beliah (kontrabas)

Basista i kompozytor mieszkający w Paryżu i Warszawie. Jego twórczość koncentruje się głownie na improwizacji i związkach z różnymi tradycjami czy pisanymi formami. Skoncentrowany jest zarówno na historycznej praktyce jazzu wraz z zespołem Umlaut Big Bang, jak i celowym odejściu od tej praktyki w zespole Un Poco Loco. Przez 8 lat współprowadził, wraz z Pierre-Antoine Badaroux, Ensemble Hodos, w którym łączył kompozycje współczesne z praktyką improwizacji.

W 2018 roku wydał swoją pierwszą płytę na kontrabas solo zatytułowaną „Nocturnes”, będącą manifestem wyrafinowanego sposobu gry na kontrabasie i poszukiwaniem ascetycznej formy. Fascynuje go także muzyka
tradycyjna, w szczególności muzyka Polski i pobliskich kraj w. Z tej fascynacji narodził się zespół Lumpeks, kwartet we współczesny sposób eksplorujący tradycyjne melodie z centralnej Polski.

Sebastien występował na największych scenach Europy, takich jak Sacrum Profanum (Krakw), Venice Biennale, Acht Brücken (Kolonia), Le theatre des quatre saisons (Gradignan), Jazz d’Or (Berlin), La Dynamo de Banlieues Bleues (Pantin ), Angelica Festival (Bolonia), Zgadnij kto? (Utrecht), D’Jazz Nevers.
Z zespołem Un Poco Loco został laureatem programu Jazz Migration AJC, „Record od the month” (Jazz Magazine) oraz dwukrotnie „Selected record” (Citizen Jazz). Z Umlaut Big Bandem dwukrotnie zdobył „Record prize” Akademii Charlesa Crosa. Z zespołem Lumpeks zdobył Grand Prix Konkursu „Nowa Tradycja” Polskiego Radia.

Sebastien ma licencjat z jazzu, prowadził klasę kontrabasu, improwizacji i jazzu w CRR w Reims w latach 2006-2016.

Piotr Malec (tabla)

Tablista oraz Multiinstrumentalista perkusyjny. Specjalizuje się w grze na indyjskiej Tabli grając indyjską muzykę klasyczną. Gra również na  Hiszpańskim cajonie, oraz orientalnych instrumentach perkusyjnych takich jak Darabuka, Daff oraz Bendir.

Od wielu lat zgłębia również tajniki innych instrument w Indyjskich takich jak mridangam, khanjira pakhavaj oraz dholak. Wywodzi się z rodziny artystycznej a jego fascynacja muzyką indyjską zaczęła się już od najmłodszych lat wraz z zainteresowaniem szeroko pojętą kulturą Indii, która towarzyszyła mu od początku przygody z muzyką.

Brał udział w wielu warsztatach muzycznych i szkolił się u znanych  indyjskich oraz polskich nauczycieli jak Jerzy Pomianowski na tabli, Ghiridar Udupa na mridangamie, Prosenjit Poddar (tabla) oraz w Indiach, w Bangalore u Udaya Rajkarpoora i w Nagpur u Sandesha Popatkar (Tabla). Koncertował licznie w kraju i za granicą. Występował z uznanymi artystami z Indii m.in. Rishabem Prasanną, Anupem Mishrą, Udayem Rajkarpoorem, Ananditą Basu, Amitem Chakraborty,i Polski z Michałem Czachowskim oraz Marią Pomianowską. Współpracuje z zespołem Indialucia oraz Natya Raga.

Bilety

Wejściówki na koncerty niebiletowane będą wydawane od 1 września 2021 za pośrednictwem strony internetowej www.bilety.jck.pl oraz w kasie biletowej Jeleniogórskiego Centrum Kultury przy ul. Bankowej 28/30.