loader image
Artysta krokus jazz festiwal

Tomasz Pruchnicki Quartet feat Dominik Wania

Tomasz Pruchnicki Quartet jest grupą o nietypowym składzie, gdzie synergiczna reakcja fortepianu i organów Hammonda scala bieguny saksofonu i perkusji. Repertuar złożony z kompozycji Tomasza Pruchnickiego staje się kanwą dla indywidualnej i kolektywnej improwizacji wszystkich muzyków. W witalnej muzyce TPQ znajdziemy taniec czterech żywiołów, europejską muzykę jazzową, reminiscencje muzyki ludowej i live electronics. Grupa w […]

Tomasz Pruchnicki Quartet jest grupą o nietypowym składzie, gdzie synergiczna reakcja fortepianu i organów Hammonda scala bieguny saksofonu i perkusji. Repertuar złożony z kompozycji Tomasza Pruchnickiego staje się kanwą dla indywidualnej i kolektywnej improwizacji wszystkich muzyków. W witalnej muzyce TPQ znajdziemy taniec czterech żywiołów, europejską muzykę jazzową, reminiscencje muzyki ludowej i live electronics.

Grupa w składzie:

Tomasz Pruchnicki – saksofony, kompozycje, elektronika

Dominik Wania – fortepian

Kajetan Galas – organy Hammonda

Przemysław Jarosz – perkusja

Tomasz Pruchnicki

Saksofonista, kompozytor, eksperymentator. Absolwent i wykładowca Akademii Muzycznej im. K.Lipińskiego we Wrocławiu. Laureat konkursów, m.in. Jazz nad Odrą, Jazz Juniors, Krokus Jazz Festiwal, Festiwalu Big Bandów Nowy Tomyśl, Bielskiej Zadymki Jazzowej, „Rura-Live” we Wrocławiu.

Stypendysta Ministra Kultury. Brał udział w nagraniu albumów takich jak m.in.: Organizacja z zespołem JWP.org (2004) (T. Pruchnicki, D. Wania, J. Fedkowicz, W. Fedkowicz, J. Pilch), ”Back to The Presence”z zespołem Quintessence Eryka Kulma (2005), Missa Pacis z sextetem M. Wawrzynowicza (2008). W roku 2015 na festiwalu Jazz Nad Odrą ma miejsce premiera autorskiej płyty kwartetu Tomasza Pruchnickiego pt.Gnomonika (M. Kądziela,G. Piasecki,W. Buliński). W roku 2016 bierze udział w nagraniu albumu grupy Yarosh Organ Trio (P. Jarosz,T. Pruchnicki,K. Galas), następnie kolejnych płyt tego zespołu Alterakcje (2018), Progressive synthesis (2021) oraz z zespołem Zawartko/Piasecki albumu Wagabunda (2021).

Aktualnie zaangażowany jest w autorski projekt Total Immersion z zespołem Tomasz Pruchnicki Quartet (D.Wania, K.Galas, P.Jarosz).

Współpracował m.in z takimi artystami jak :

K. Knittel, R. Lakatos, L. Możdżer, N. Kołodziejczyk, T. Sudnik, H. van Koolwijjk, Z. Namysłowski, E. Kulm, P. Wojtasik, R. Majewski, J. Pilch, Z. Wegehaupt, J. Kochan, Polska Orkiestra Radiowa  dyr. W. Michniewskiego, P. Jarosz, K. Galas, D. Reeves i NFM Filharmonia Wrocławska, A. Mazur, The Film Harmony Orchestra, B. Pernal, A. Lesicki, D. Wania, J.i W.F edkowicz, A. Lepka, P. Dziubek, Ł. Perek, J. Olejnik, D. Fortuna, A. Kowalewski, S. Klima, A. Święs, A. Zielak, P. Tomaszewski, J. Pilch, R. Murakowski, P. Kaczmarczyk, J.K. Seguin, E. Stemmender, F. Henkelhausen, F. Merlo, M. Adamczak, Ł. Żyta, Ł. Poprawski, Tonda Kinoko, Charles Bjorn Dreyer i wielu innych.

Pianista Dominik Wania dołączył do elitarnego grona artystów nagrywających dla ECM Records, a sygnowany jego nazwiskiem „Lonely Shadows” to pierwszy w historii solowy album polskiego muzyka wydany przez tę najbardziej prestiżową wytwórnię jazzową na świecie.

Jesienią 2019 roku, podczas dwudniowej sesji nagraniowej w Lugano Dominik Wania postawił na pełną improwizację. Do sali koncertowej szwajcarskiego radia przyszedł bez przygotowanych wcześniej utworów, czy nawet szkiców kompozycji. Dzięki temu słuchając płyty „Lonely Shadows” jesteśmy świadkami procesu tworzenia, który jest zupełnie unikalny. Na drugi autorski album polskiego pianisty fani musieli czekać aż siedem lat. Tyle czasu minęło od głośnego debiutu – płyty „Ravel” nagranej w trio, która została obsypana nagrodami, m.in. dwiema statuetkami Fryderyk (w kategoriach Jazzowy Album Roku i Jazzowy Debiut Roku) oraz nagrodą TVP Kultura „Gwarancje Kultury”. I tym razem czołowy polski pianista jazzowy nie rezygnuje z wyraźnych wpływów kompozytorów klasycznych, takich jak Maurice Ravel, Siergiej Prokofiew, Aleksandr Skriabin, czy Erik Satie. Muzyka Wani jest pomostem położonym między czystą wolnością improwizacji, wywodzącej się z muzyki jazzowej, a pianistyką przesiąkniętą europejską muzyką klasyczną. Podobnie jak nowy album, tak i solowe koncerty artysty są zaproszeniem do odkrycia świata dźwięków budowanego zgodnie z zasadą „tu i teraz”.

Dominik Wania rozpoznawalność na muzycznym rynku zaczął zdobywać grając u boku Tomasza Stańko. Zaproszenie od legendarnego jazzmana otrzymał zaraz po skończeniu studiów w New England Conservatory of Music w Bostonie. Podczas czteroletniej współpracy z trębaczem, w jego zespole, Wania poznał swojego kolejnego muzycznego partnera – saksofonistę Macieja Obarę, którego kwartet współtworzy do dziś. Jedna z najważniejszych polskich formacji ostatnich lat pozwoliła pianiście rozwinąć swój talent i rozpocząć karierę międzynarodową. Wraz z zespołem Obary odwiedził najlepsze jazzowe sale i festiwale na świecie, a także nagrał sześć płyt, z czego dwie ostatnie również znalazły się w katalogu ECM Records. Wania działa wielotorowo, bo poza występami i nagraniami w licznych jazzowych konstelacjach, poświęca się też pracy dydaktycznej w murach Akademii w Krakowie i Katowicach, a także nagrywa muzykę filmową we współpracy ze Zbigniewem Preisnerem.

KUP BILETY

ZOBACZ INNYCH ARTYSTÓW

crossmenu